tirsdag, november 21, 2006

Språkforvirring!

Jeg føler meg lurt! I alle år jeg bodde i Nord-Norge har jeg vært hellig overbevist om at alle på Sørlandet sier sovetutt til det man har i øyet når man våkner. Folk i Nord-Norge syntes dette var litt rart, men jeg kunne forsikre om at alle på Sørlandet sa dette, og at "søvn", som de sa, var noe du kun fant nord for polarsirkelen. MEN nå som jeg endelig har kommet til Sørlandet viser det seg at jeg har gått på en skikkelig smell. Ikke én person har latt være å le av meg når jeg sier sovetutt. Jeg er meget skuffet, for ikke å nevne ekstremt forvirret. Hvor i huleste bor de som sier sovetutt da??
En annen ting særlig Eirin ler av er når jeg sier "i morres". Hva er så rart med det da?? Nei, det å snakke flere dialekter over lengre tid kan være ganske ødeleggende.
Fant forresten en vits om språkforvirring:

Det var en gang en amerikaner, en engelskmann og en kineser som ble skylt i land på en øde øy etter en flystyrt. Da de hadde vært på øya en stund, og hadde gitt opp håpet om å bli reddet, sa amerikaneren til de andre:
-Since I am American, I'll be the president. Så henvendte han seg til engelskmannen: -Since you are English, you'll be the prime minister. Til slutt snudde han seg til kineseren: -And since you are Chinese, you'll be the supply chief.
Neste dag kunne ikke engeskmannen og amerikaneren finne kineseren noen steder, så de bestemte seg for å gå og lete i skogen. Da de hadde gått et stykke inn i skogen, hoppet plutselig kineseren fram fra noen busker og ropte:
- Suplise!

Men seriøst, er det ingen som sier sovetutt??

12 kommentarer:

Anonym sa...

nei..

Katrine sa...

nei så avgjort ikke! haha! sovetutt!! det er det vittigste ordet jeg har hørt på lenge!
Takk for turen vilde! og gratulerer med en veldig vellykket deby som forsanger! Jeg gleder meg til fortsettelsen!!

Anonym sa...

Sovetutt
?????????? Hahahahahahahhohohohohhiihhihihihihohoohoaohohohoaohaohoaohoahoaohaohoaoh
tutt??? er det mulig...

Martin sa...

Jeg har aldri hørt om sovetutt....
Men den vitsen har jeg hørt om før, i en tv-serie tror jeg... Kan det være på bakgrunn av denne Lost er laget?

Vilde sa...

Kanskje det...

Anonym sa...

Jeg må si jeg føler meg litt sovetuut iblant..

Hilde sa...

Jeg har nå blitt vant til at du sier både sovetutt og i morres. Personlig bruker jeg ingen av disse uttrykkene. Men du ska få lov av meg til å si dem så mye du vil, jeg ska ikke le av deg!
Ellers kan jeg også si at jeg har hørt vitsen før, men den er fremdeles ganske morsom!

Ellers er det kun 1 dag igjen til styretur og to uke igjen til engelsk eksamen! Hjelp!

Vilde sa...

Jeg vet! det blir gøy med styrtur, men er redd jeg ikke kan si det samme om eksamen... Jeg må si jeg gruer meg litt...

Vilde sa...

Øy! Jeg skjønner virkelig ikke dette. Vedder på mamma og pappa har gjordt dette med vilje. Begge mine søstre sier nemlig også dette. Men er ikke dette et bedre ord enn søvn uansett? Søvn er noe annet, dere har dårlig fantasi rett og slett!

Ane sa...

i morres er vanlig, (syns jeg) men sovetutt har jeg aldri hørt om før. Syns det hørtes litt ekkelt ut egnetlig...

Line sa...

Imorres, den er grei. Den bruker jeg også av og til, tror jeg hvertfall. Sovetutt, nei den er ny. Holder meg heller til substantivet søvn!
men uansett, det ble jo en god diskusjon ut av det!

Anonym sa...

Heisann VIlde :D hehe, sovetutt, det har jeg mobba Ingvil for også :P nordlendinger altså :P
Klem Klem Katrine .