torsdag, november 02, 2006

Nord-Norge er et merkverdig sted!
Lange (og kalde) vintre, korte (og kalde) sommere, fisk, lite folk og ikke minst en meget spesiell dialekt. I løpet av mine ni år nord for poarsirkelen lærte jeg meg denne usansynlige måten og snakke på.
Her er noen av de snåle ordene som er hyppig bruk i den nordnorske hverdagen:
veikje/førkje - jente
strik - gutt
vasjku - si ifra/ varsle
shettaur - søle
klæpp hæsjli - ekkelt
æ hæres ikkje - jeg tørr ikke
læsta - ullsokker
hut dæ ut - kom deg ut
desse - ronse
skankan - beina
mellabær - "mellombar" (mellom buksekanten og genseren)
ka du jåssa me? - hva driver du med?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, det er vitti..
Men fælt å høre på!
Ikke musikk i mine ører.
Ha en fin dag Jortveit.
Tipper vi snakkes på gug i dag!
Klæm

Katrine sa...

nordinger snakker rart, sånn æ d bare!

Vilde sa...

Jo de snakker no i den duren. Høres det ikke flott ut?? Når det gjelder hestens edle deler fins det flere navn, og ditt forslag er ett av de. Men jeg lurer ordentlig på hvordan du visste det?? Og hva skyldes denne uventede interessen på dette noe uvanlige feltet? Og husk de sier ikke hest, men hæst.

Anonym sa...

Hvorfor snakker du om "de" heile tida Vilde?? Du omtaler dem som om de er en sær rase du ikke er en del av. Men, du har faktisk bodd der i ni år. Du er en del a det!!!!! Det kommer du alltid til å være... Men, det er jo fint å kjenne til en nordnorsk same som tror ho er en sørlending..!

Anonym sa...

enig med mr bekkis. Vilde du er jo same selv. Er du flau over å være same? Det er jo konge å gå i budnad heile dagen

Vilde sa...

Øy ro an nå. Jeg setter faktisk pris på mine flerkulturelle erfaringer! Og hva kan vel måle seg med midnattsol og nordlys??