lørdag, oktober 28, 2006

Håper alle har fått med seg at den gamle aalesund treneren, vår kjære Ivar Morten er ny landslagssjef for Sàpmi, det samiske landslaget.

Han skal, ifølge nettavisen spjelkavik, lede det samiske landslaget i fotball under verdens første verdensmesterskap for minoriteter og urbefolkning i Frankrike.
Han har ingen problemer med å innrømme at han har begrensede kunnskaper om både sitt eget lag og nivået på turneringen.- Men jeg skal sette meg mer inn i det. Det er kanskje et par spillere fra Tippeligaen som kan være med, håper Normark.

Dette blir meget spennende!!

Kan nå føye til at det finnes et samisk damelandslag også!De vant faktisk hele 5-0 over Åland i juni 2005. Av de kampene jeg kunne se var dette den eneste seieren...
Sameherrene vant 2-1 over Bodø/Glimt i januar 2003...
Samelandslaget har spilt kamper siden 1985, og blant spillerne som har spilt på Samelandslaget er Per-Mathias Høgmo og Thomas Tøllefsen.
Ikke verst!

21 kommentarer:

Ingvill sa...

wow! imponerende! Visste faktisk ikke at noe sånt fantes en gang!!Håper de vinner over andre minoriteter og urbefolkninger..! Sånn som indianerne for eksempel..;D

Anonym sa...

så spennende at jeg ikke har ord..

Anonym sa...

har de damalag? da kan jo du prøvespille;)

Anonym sa...

For å være helt ærlig så driter jeg i VM for minoriteter. Det er jo ikke gøy med landslag der alle har samme etternavn, nemlig Hätta. Bare gjør litt research på det, så vil du oppdage at det jeg sier faktisk er sant.
Når det er sagt vil jeg ha en god og lang forklaring på hvorfor jeg har fått det lite oppmuntrende navnet tøffel-Martin på min link!!

Vilde sa...

Hmmm... Må sjekke om de har et damelag. Det må jo væe et nivå som kunne passe midt i blinken. De kan jo bare trene to-tre måneder i året!!
Tøffel-Martin er da ikke så ille?? Det er for å skille deg fra alle andre Martiner. På den turen jeg ble kjent med deg pynta du tøffelen min med paprika og no greier. Skal jeg heller kalle deg Svenskeidiot-Martin??

Martin sa...

Vel, tøffel-Martin blir helt anderledes etter at det har kommet en forklaring. Jeg er bare redd for hvordan de som ikke har lest forklaringen ser på meg! Men det er vel kanskje ikke så farlig.
Jeg får kanskje bare være fornøyd med at jeg har en link på din blogg i det hele tatt.....

Hilde sa...

Nå må du slutte å klage Martin! Uansett hvordan man tolker linke-navnet ditt, så stemmer det jo. Jeg for min del kunne fint kalt deg for (pizza)bolle-martin.

Katrine sa...

Heia! Jeg fant en ny blogg! Jess!!

Kan man prøvespille for same-dame-landslaget?? Det er ingenting mer jeg ønsker i hele verden! tenk så status! ojojoj!

Vandreturer er forresten en veldig bra ting! Fortsett med det!

snakkes vel plutselig!

Vilde sa...

Ingenting er vel mer status enn det?? Høres ut som de trenger litt hjelp (vunnet en kamp i 2003?), så det skulle ikke være så vanskelig å bli me..

Tøffel-Martin, hvis du vil bli kalt noe annet må du komme med et forslag selv:) Jeg kjenner nemlig en del Martin'er og på en eller annen måte må dere skilles fra hverandre.

Anonym sa...

Haha, samelandslaget..
Kul post Vilde. ;)
Ha en fin kveld!

Martin sa...

Nasjonalsangen er selvsagt "samiednaen": Hei lå li lå li lå li lå lå li lå ah. Hei lå li lå li lå li lå lå li lå ah (osv.)
Dette er ikke noe klaging, men Martin Jakobsen er da vitterlig bare Martin. Hva har han betalt for å slippe å ha et stigmatiserende navn enten før eller etter?
Hva med Tøffe-Martin, eller Kule-Martin, eller Martin den uovervinnelige?

Katrine og Øyvind sa...

Om ikke mange år spiller vel du på Samelanslaget????

Takk for frokosten.... Den var knall god. Vi kommer tilbake neste søndag:-)

Vilde sa...

Neste søndag skal jeg sove!! (med mindre jeg får en teit morravakt under Trollcup).
Uovervinnelig er vel litt innbilsk, Tøffe(l)-Martin?? Hvem i huleste har latt deg tro at du er det??

Line sa...

Skal sei du kommer med merkelig kunnskap. Må innrømme at jeg datt av nesten i overskriften, men joda, gøyalt for det!
Følger med deg snuppa!

Anonym sa...

Her kommer jeg med mer eller mindre gode forslag, også blir jeg bare latterliggjort. Skammelig!
Venter fortsatt på svar på hvorfor navnebror Jakobsen har fått æren av å ha Martin som linkenavn!

Vilde sa...

Enig i at det var litt urettferdig, men nå er det fiksa! Tøffel-Martin og Janken-Martin.

Anonym sa...

De kommer nok til å bite godt fra seg i VM!

Vilde sa...

Selvfølgelig! For en tropp, tre Glimt spillere og greier...

Vilde sa...

Frekking! Glimt vinner siste kamp, og rykker opp til tippeligaen der de hører hjemme!

Anonym sa...

haha glimt kom ikke opp :)

Vilde sa...

Greit. Glimt klarte ikke å komme seg tilbake til tippeligaen, og jeg ble 50 kr fattigere... Fella!