tirsdag, august 21, 2007

En bekymringsmelding

Espen, vi (Hilde og Vilde) er bekymret! Som dine venner vil vi uttrykke våre redsler og bekymringer.

For i dag fikk vi våre bange anelser bekreftet. Espen, det er meget sannsynlig at du har: ALZHEIMERS! Etter en kjapp tur hos Lommelegen.no ble vi overbevist. Her er vår begrunnelse:


1) Dårlig hukommelse
Når hukommelsen svikter, går det først og fremst ut over den informasjonen som er lært nylig. Dette er ingen ny situasjon i din hverdag. Vi har ikke tall på alle de ganger du har tatt på deg en oppgave i styresammenheng, for så å glemme den. Dette er et alvorlig problem.


2) Problemer med vanlige oppgaver
Plutselig har det blitt vanskelig å gjennomføre vanlige og dagligdagse oppgaver, som å lage mat eller holde på med en hobby som er velkjent. Her har vi flere eksempler, f.eks. hva skjedde med dansingen? Og hvor har du gjemt fotballskoene?? Det er tydelig at disse vanlige hobbyene ble for vanskelige for deg...


3) Språkproblemer
Det blir vanskelig å finne riktig ord. Da blir tannbørsten for eksempel oversatt til "den tingen i munnen". Hva du kaller tannbørsten din vet vi ikke, men vi har jo observert at du til tider har problemer med å stokke ordene rett. "Da kan alle folde øynene og lukke hendene".

4) Desorientering
Det blir vanskelig å forholde seg til tid og sted. Man går seg vill i sitt eget nabolag eller glemmer hvor man er og hvordan man kom dit. Dette skjer ALLTID!! Du skylder oss is, Espen! Har du noen gang kommet på tiden?



5) Tingene forsvinner
Ting blir borte. Og så dukker strykejernet opp i fryseboksen og tøffelen i kjøkkenskapet. HVOR BLE SVEISEN AV?? Har du sjekket fryseboksen? Hvem andre enn deg klarer å miste en sveis? Alt arbeidet for ingenting...



(Martin dette burde du også se nærmere på: "Jeg tror jeg har mistet scooteren min... Jeg aner ikke hvor den er!")






6) Tap av initiativ
Mye søvn og mange timer foran TV kan være et tegn på økende passivitet, som kan ha sammenheng med demens. Bilder sier mer enn tusen ord...

Vi lover nøye oppfølging, og ber alle ha disse symptomer i minne når en omgås Espen.

PS. Anders, visste du at det er en sykdom som kalles rastløse ben?? Er dette forklaringen?

5 kommentarer:

Martin sa...

Haha! fantastisk bra!

meget alvorlig er det jo. vi får prøve å ta vare på stakkars Espen.

jeg har forresten funnet scooteren min igjen! YESS!!

Anonym sa...

er ikke lett espen....
men en ting skal du vite, du er DØNN rå!

Hilde sa...

Ja Espen, det er jo kun fordi at vi bryr oss om deg, at vi gir deg slike bekymringsfulle beskjeder... Håper ikke du er blitt for redd...

Men det er jo godt å se at du er på bedringens vei da, og at du selv har troen på å bli heilt frisk! Fantastisk!

Anonym sa...

En sykdom som kalles rastløse ben?? Det betviler jeg sterkt. Selvom jeg, når jeg leste denne posten satt og ja, ristet litt på mine ben vil jeg benekte at jeg lider av rastløse ben sykdommen.

Vilde sa...

Det er en sykdom jo! http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322926

Lommelegen lyver aldri...