lørdag, juni 02, 2007

Fysisk aktivitet er livsfarlig!

I dag kan VG melde at idrett kan gi Parkinsons! Jada, fysiske idretter som fotball og boksing kan øke risikoen for å utvikle Parkinsons sykdom. Da jeg tenkte meg litt om skjønte jeg at dette må være sant. Etter hvert som jeg leste om symptomene dukket både det ene og det andre navnet opp. Det er som jeg alltid har ment, fysisk aktivitet er livsfarlig!!



For de som ble litt redde nå skal jeg gi dere de vanligste symptomene:




-Ukontrollert skjelving

Oi Kjetil, dette lover ikke godt etter din lille kaffefadese... Tror vi må holde øye med deg framover! For de som ikke var der kan vitner informere om at Kjetil sist torsdag presterte å kaste kaffe over både seg selv og andre. Bare flaks gjorde at de alle slapp unna uten varige men...




-Langsomme bevegelser og startvansker.
Nå skjønner vi hvorfor du alltid sier "ikke stress! Er du sur??". Og startvansker er vel ikke fremmedord for deg, Espen?? "Fra nå av skal jeg alltid komme på tiden!" Akkurat som...



-Personer med Parkinson kan få problemer med gangen og med å holde balansen. Mange går litt foroverbøyd og med korte, subbende skritt.
Dette lover ikke godt for deg Lasse, som på vandreturen ikke klarte å gå over en liten elv uten å plumpe så det sang! Av de syv som gikk på tur var Lasse den eneste som klarte dette kunststykke... Som du ser på bilde måtte han ty til en stokk etter hvert.



-Muskelstivhet. Dette sees som et stivt ansiktsuttrykk og en monoton stemme.
Bilder sier mer enn tusen ord... Men det skal sies at Vegards sangstemme er alt annet av monoton....







-Først og fremst er det bevegelsesevnen som rammes, men personer med Parkinson kan også få treg mage og i noen få tilfeller hukommelsesproblemer.
Dette symptomet er jeg litt usikker på ettersom dette er beskrivelsen av de fleste guttene i gjengen... men nå har de fleste av guttene spilt fotball da...

20 kommentarer:

Hilde sa...

Hahaha! Veldig godt for oss å få oppklart i dette! Som vitne kan jeg melde om at Kjetils kakaostunt ikke var det eneste symptomet den kvelden. Espen slet hele tiden med smerter i mageregionen,noe som kan tyde på treg mage. Vil også nevne en viss nudist som også har visse problemer med å holde hendene stille. Tror det er viktig at sykdommen ble oppdaget så tidlig liksom! Godt jobba Vilde!

Ingvill sa...

jeg sier bare: hahahahahaha! jeg ler meg skjeiv!

Vilde sa...

Jeg gjør bare min plikt som bekymret venn...
Det sto at "Tegnene på sykdommen kan ofte være vage og vanskelige å tolke." Men hos vår venner er de ganske tydelige...

Anonym sa...

Hehe. Sykt bra :D Men så det er sagt så har det seg¨sånn at Jon "plompa" en halvmeter ned i gjørma den første dagen..Men det jeg skal gjøre neste gang er at jeg skal gå helt bakerst for å se en av de andre plumpe, for å så bygge en bro ( som visse andre gjorde på nevmte tur ;)

Anonym sa...

Ehrm, dette var farlige symptomer, føler meg litt truffet... Men fra nå av skal jeg alltid, og da mener jeg alltid komme på tida! Hehe, seriøst! Is til den som tar meg for å komme for sent, til en avtalt tid....

Glad fotballskoene er lagt i skapet for å si det sånn...

Det er bra vi har mor som kan passe på oss, ikke sant Vilde?
GodPost :)

Anonym sa...

Det er jo bare å holde seg godt unna hodedueller..!

Ellers var det en meget artig post..

Vilde sa...

Det er sånn det skal gjøres, Lasse. Vi kan lure noen som ikke har vært på vandretur til å gå først neste gang. Du skal ikke se bort fra at Jon også har Parkinsons, han er jo også fotballspiller.
Espen, du kommer til å bli blakk!
Og når det gjelder deg, mister Bekkevoll, er du en tapt tilfelle. Du innehar de fleste av symptomene i så stor grad, at du kan bare fortsette å spille!

Anonym sa...

Heter det ikke ET tapt tilfelle, istedenfor ET tapt tilfelle? Eller hva Vilde??

Tror du må sette deg selv under lupen også..

Anonym sa...

deal, Espen.

Anonym sa...

Føler en anelse kniving mellom innehaveren av Vilde's vindu og mr A. Bekkevoll! Nei men du sier noe der Vilde, ho ide. Men vi må ikke glemme å få med noen som er glade i å ha pauser,så vi kan bruke de istede for å si at det er vi som er slitne. Ettersom det ikke funka så bra for dere når jeg var med ;)

Sneiks

Vilde sa...

Stemmer det, Lasse. Det er greit å ha noe å skylde på!
Jada, Anders, det heter ET tapt tilfelle i stedet for EN tapt tilfelle, eller som du sier: det heter ET tapt tilfelle i stedet for ET tapt tilfelle. I rest my case...

Anonym sa...

Herlig post! Holde balansen viste seg å være vanskelig i går og jo mer jeg leser jo flere symptomer har jeg, shait!
Å komme på tia viser seg å være vanskeligere og vanskeligere for hver gang...
Vandretur i høstferien blir konge!!

Vi preikast!

Vilde sa...

Ja du ligger farlig tynt an, Vidar!! Den ufrivillige badinga i går var nok et tegn på for mye fotball...

Anonym sa...

Allright, jeg dreit meg der.

Meen, du dreit deg også..

Vilde sa...

Ja, jeg spiller jo fotball jeg også...

Anonym sa...

nok en gang: frekt bilde vilde...!

det rimte...

Anonym sa...

der sa det stopp på kommentarer gitt.... tror den forrige kommentaren fra anonym var litt på kanten!

Anonym sa...

HAHA, JEG LER MEG SKAKK!! Veldig bra post Vilde :) Glad jeg ikke spiller fotball eller bokser ;-)

Ingvil sa...

Bra post, Vilde :)
Og når har du tenkt å slutte å kalle meg skapsame ??

Anonym sa...

da kan æ hvertfall bare ta det med ro... hurra for ikke aktivitet og ikke parkinson...