søndag, mai 06, 2007

Skogstur!

Ingenting er som en skogstur på en grå og ellers kjedelig søndag (eller er det relativt, Espen??). Det er rett og slett kositivt.

For at turen ikke skal bli kjedelig er det viktig med litt planlegging. Vi hadde i den anledning tatt med oss Stormbergs "50 glade turtips". Denne kan absolutt anbefales. La oss for eksempel ta en titt på tips nr 31:
Av og til blir det veldig varmt når man er ute på høsten. Da er det en god opplevelse å komme på at en jo bare kan ta av seg lua, og putte den i lomma...
En tankevekker der altså.



Undertegnede hadde tatt med søt proviant i form av sjokoladekake, som ble inntatt på benken. Rart det der hvordan alle veier fører til benken... Mens vi spiste kom foeldrene til Johan og tilbød sine fotograftjeneste, noe vi ikke kunne takke nei til. Derfor ser du alle fem turgåeere på bildet=)

Da vi var ferdig med å spise lærte vi hvor viktig det er å være politisk korrekt. Er man på tur så ER man på tur.

Noe annet du kan gjøre for å holde spenningen opp på turen er å ta impulse veivalg. Det vil si at du ikke har noen mål for turen, men går på de stiene du føler for. Dette kan kreve noe tid, da det blir en del omveier. Erd u fortsatt redd for å kjede deg kan du ta med deg noen som liker å synge. Øyvind er en slik person. Han kunne by på Lisa Børud. Ellers finnes det diverse ord- og bokstavleker som kan praktiseres. Lag en fortelling om Tom Hilde, eller finn noe som begynner på Y (det var der du røyk, Espen).

Ingen turer er komplette uten noen små sjokk og overraskelser. Vår kom i for av to barnevogner, forlatt ved veien, midt i dypeste Jegers. Forferdelig... Til vår alles glede møtte vi barnevognene igjen mot slutten av turen, og da med foreldre!

Espen viste en ny side av seg selv, da han ødela et tre for å lage en stokk, som han ikke tok med hjem en gang! Fy og skam... Øyvind viste sine turkunskaper og kom med et turtips selv: Hvis du fryser i en sovepose, fest to soveposer sammen, så blir du varm!

Da det ble for tett mellom regndråpene tok vi turen hjemover igjen, og vi var alle enige om at det hadde vært en meget vellykket tur.
TAKK FOR TUREN!

Turtips nr. 6:
Skjær en tynn kvist av et løvtre og trekk av barken på dne. Hold den ned i en maurtue til den blir full av maur. Så kan du riste av alle maurene og gjøre det samme en gang til. Når alle maurene er borte fra pinnen kan du smake på den. Da ahr du laget en helt naturlig slikkepinne!

16 kommentarer:

Hilde sa...

Jess!! Jeg vant! Hurra hurra!

Takk for turen folkens den var absolutt en kosetiv opplevelse!

Espen, hvor ble det av deg i denne konkurransen??

Anonym sa...

Jess æ tapte ikke. Så nå gleder jeg meg til å spise is...

Var knallgøy på tur. Håper dette kan gjenta seg.. Bare dumt det var litt stygt vær.

Anonym sa...

Kred til for å være først.
Og, Ingvill da blir det egentlig is på Hilde på din konto, og ja Hilde du hadde rett, Ingvill blir den siste til å kommentere. Men hvis Ingvill har lyst å spandere på oss alle er man ikke unemmen for det.

Men det var en knall tur, og stokken har jeg lagt på et sted slik at jeg kan bruke den ved neste tur... Hehe

Tur må gjentas!

GodPost Lauvland :-)

Anonym sa...

Appropo is, kan røpe at det kommer en post om, ja, en liten tid på min blogg. Hva den inneholder er uvisst. Men kan si det sånn at den som kommenterer først skal jeg spandere en is på.

Bare sånn av prinsipp, vel og merke!

Anonym sa...

Jeg fortjener også en is, for ikke å bli med på turen..det er vel logisk.
Så ut som dere hadde det fint til tross for været..
Jeg LOVER å bli med neste gang (visst jeg får en is, altså..Jeg er mest gla i saftis fra diplom-is)

Vilde sa...

Ser at Ingvill enda ikke har sjekket inn med sin kommentar... Som straff må du kjøpe is til meg også!
Vidar du kan sikkert være med neste gang, du kan stå for isen!
Du vet når du har skrevet en post, også blir den borte i det du skal legge den ut? Det er sykt kjipt.b Derfor måtte jeg skrive denne posten to ganger...

Bjørn Stian sa...

Tur er konge, spesielt på en søndag. Da spiller været ingen rolle! Og velte trær er gøy. Punktum. Du trenger ikke å ha en unnskyldning engang (sånn som Espen tilsynelatende følte at han trengte med den stokken...). Trevelting er og blir en manndig aktivitet.

Hilde sa...

Ja det var akkurat som jeg forutså at Ingvill kom til å bli sist! Og det betyr at ho nå skylder meg to is, siden ho skylda meg en fra før =) Du kommer til å bli fattig etter å ha kjøpt all den isen, frøken!

Tur er fint, og trevelting er undervurdert. Dessuten har jeg lært av pappa å velte stein utfor skråninger og sånt. Det er også veldig gøy!

I morgen er det Grimstad for alle penga!

Anonym sa...

jeg er ikke snusmumrikken vilde!
God tur!

Anonym sa...

Velting av tre, kasting av stein, velting av store steinblokker så du hører det jaller i hele fjellheimen og bålbrenning gir turer i skog, fjell og mark prikken over i`en.

Vilde sa...

Ja vi så rester etter "bålbrenning" på turen. En hau med trær var stotete nederst på stammen. Spor etter brannen i fjor...
Og jeg er enig med dere andre: det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!
Men i disse globale oppvarmingstidene er det jo snakk om å være, eller å drite i været. Eller som vi lærte på kykelikokos: Være eller ikke være, været er slik det må være, ære være været for det! Va'kke været slik det var så ville verden være rar, da ville været være verre hver dag.

Ingvill sa...

vi får se på hvor mange is det blir.. For foreløpig er det lite m jobb på meg, ergo lite penger.. Men ingen har sagt hvor dyr isen vil bli.

Katrine sa...

spanderer Ingvill is?? Ja-takk!!

Hilde sa...

Du vet det Ingvill, jeg krever kun en liten saftis =)

Ellers merker jeg at det er flere som ønsker å bli like populære som Muntz...

Line sa...

Først, laget du deg en slik slikkepinne?!

Norge er et vakkert land, og jeg har fått sett mye av det på vår ferd, føler meg heldig. men hvor var det dere bodde? og er det dit du skal i sommer?

Vilde sa...

Nei vi fant ingen passende maurtuer, så slikkepinner ble det dårlig med... Vi tar det neste gang.
Joda til sommeren skal vi tilbake dit vi kom fra, nemlig Bø i Vesterålen -verdens navle! eller...?